”România modernă se fundează pe o conştiinţă
nemulţumită ce se manifestă într-o aşteptare nerăbdătoare şi o critică
cotidiană faţă de propria noastră soartă”.
Această frază, rostită în tinerețe de Emil Cioran,
pare a surprinde una dintre dominantele majore ale culturii noastre reflexive,
ce debutează odată cu Titu Maiorescu, și anume scrutarea identității naționale
prin adoptarea unei atitudini critice față de noi înșine.
Sub semnul acestei atitudini de luciditate și autocritică
națională întemeiată rațional, pe care o putem recunoaște în personalitatea marilor noștri
cărturari, trebuie să plasăm și recenta lucrare Românii, cum au fost și cum sunt,semnată de cunoscutul om de cultură, filosof, sociolog și editor Constantin Schifirneț, care ne propune, într-o serie de abordări teoretice și interpretări
personale, noi înțelesuri asupra constelației de valori promovate de spiritul (auto)
critic în cultura noastră de ieri și de azi. „Cartea prezintă, subliniază autorul în Introducere, oameni, idei și fapte ale
românilor așa cum au fost și cum sunt dincolo de conotațiile ideologice sau
conjuncturale. Textele constituie comentarii asupra unor teme esențiale ale
culturii noastre, dar și asupra unor idei fixe sau clișee despre identitatea
românească. Caut să dovedesc că numai studiul direct al realității și
cunoașterea în profunzime a marilor idei românești sunt profitabile”.
Care sunt instrumentele conceptuale și teoretice actuale ale autocriticii
naționale? Iată întrebarea esențială în jurul căreia se va coagula dezbaterea pe
care vă invit s-o urmăriți în întâlnirea noastră din această săptămână pe calea
undelor.
Inregistrarea audio a dezbaterii o gasiti pe pagina Radio Romania
Cultural la adresa:
Numărul de aur al dreptei filosofări este cinci! Plecând
de la această convingere, transformată într-o veritabilă axiomă de gândire
sistematică, acad. Alexandru Surdu construiește sub ochii noștri, prin
publicarea succesivă de lucrări reflexive, un sistem filosofic ce urmează
sistematic o gândire în cinci pași, opus atât filosofiei lui Hegel, care
operează cu o dialectică în trei pași, cât și sistemului de gândire avansat de
maestrul său, Constantin Noica, cel care susține că actul corect de filosofare
trebuie însoțit de o gândire dialectică în patru pași.
Care este parcursul corect
al gândiri? Câți pași sistematici trebuie să parcurgă gândirea către adevăr?
Este cinci numărul de aur al filosofiei și nu trei, patru ori șapte, „numărul
perfect”, cum susținea Pitagora?
Despre această dispută privind
„metoda corectă” în filozofie vom discuta în această săptămână a întâlnirii
noastre pe calea undelor, plecând de la cel de-al treilea volum al sistemului
de gândire propus de filosoful Alexandru Surdu, Filosofia pentadică III. Existența nemijlocită care argumentează,
solidar cu celelalte volume FilosofiepentadicăI. Problema transcendenţei și Filosofie
pentadică II. Problema subzistenței, că metoda de gândire în cinci pași
este o cale sigură către adevăr.
Recomandare: o reascultare a ediției din 21 apr. 2012 a „Izvoarelor
de filozofie” produce un avantaj de înțelegere a mecanismelor gândiri pentadice
și a dezbaterii din aceasta sâmbătă.
Inregistrarea audio a dezbaterii o gasiti pe pagina Radio Romania
Cultural la adresa:
Ideea că E. Cioran este un autor aproape imposibil
de comentat a devenit cu timpul o veritabilă dominantă exegetică. Căci ce să
spui despre el sau despre o singură frază a lui, cum remarca şi Jean François
Revel, „fără să nu fie o jalnică degradare a ideii? În această situație, doar
citarea este singurul comentariu suportabil”.
Ei bine, în ciuda acestei convingeri larg
răspândite ce recomandă, în fond, suspendarea gândirii critice, lucrarea Terapia prin Cioran. Forța gândirii negative,
semnată de tânărul filosof și eseist Horia Pătrașcu propune o perspectivă
contrarie.
Scrierile lui Cioran, susține domnia sa, nu sunt
pure exerciții de imaginație, literare, aforistice și eseistice, cât mai
degrabă rodul unei reflecții sistematice, fundamentate psihologic și terapeutic,
asupra „călătoriei fără destinație” pe care fiecare dintre noi o întreprinde
chiar din momentul nașterii.
„… filosofia lui Cioran este psihologie în sensul
cel mai strict al termenului”. Aceasta este teza interpretativă suprinzătoare
pe care o propune d-l Horia Pătrașcu în lucrarea amintită și asupra căreia se
va concentra și dezbaterea din această săptămână în întâlnirii noastre.
O lectura a textelor cioraniene echivalează cu o
vizită la un psiholog terapeut? Astept comentariile dvs. pe blog.
Inregistrarea audio a dezbaterii o gasiti pe pagina Radio Romania
Cultural la adresa:
A filosofa împotriva filosofiei însăși este una
dintre multiplele ciudățenii ale gândirii filosofice. Semnalată încă de
Aristotel, în Protrepticul, fr. B 6, „ a filosofa înseamnă atât a căuta să afli dacă trebuie sau nu să filosofezi,
cât și a te dedica contemplației filosofice”, ideea unei filosofii ca
antifilosofie își primește un program filosofic laborios în gândirea elenistică,
prin școala scepticilor, având apoi un impresionat parcurs istoric împlinit,
cum știm, în opera lui Cioran, cel care se autoprezenta a fi „ultimul sceptic
de serviciu al lumii”.
În ce constă programul,
dar și seducția unei filosofii îndreptate împotriva filosofiei însăși? Ce este
pozitiv în negativismul acestei filosofii? Ideea de suspendare a judecății prin
epoche, celebrul îndemn al vechilor
sceptici, s-a împlinit în lumea noastră relativistă? Cum se explică faptul că
filosofia „abandonului filosofiei” a stimulat și mai aprins căutările
filosofice? Este istoria filosofiei o dispută continuă între „dogmatici” și
„sceptici”, așa cum susțin importanți istorici ai domeniului gândirii
reflexive? În final, cum evaluăm astăzi gândirea sceptică și pretenția sa de a
fi nu doar o formă de igienă mintală, cât mai degrabă o terapie obligatorie a minții?
Acestea sunt principalele întrebări ce vor anima
dezbaterea din această săptămână a întâlnirii noastre pe calea undelor.
Suntem onorați de prezența în studio a d-lui acad.
Gheorghe Vlăduțescu, care a semnat de curând o incitantă lucrare privind
parcursul istoric al gândirii sceptice, apărută la Editura Universitaria din
Craiova sub titlul Scepticismul grec ca
filozofie critică.
Inregistrarea audio a dezbaterii o gasiti pe pagina Radio Romania Cultural la adresa: http://main.radioromaniacultural.ro/planeta_radio_izvoare_de_filosofie_luna_iunie_2014-17657
Cercetările
filosofice recente asupra științei devin tot mai incitante, pe măsură de
știința și rezultatele ei spectaculoase sunt privite, concomitent, dintr-o dublă
perspectivă: internă și externă. Pe de o parte, filosofii privesc înăuntrulștiinței pentru a-i desluși
mecanismele de constituire a raționalității și obiectivității cunoașterii, a
forței științei de produce teorii și imagini adevăratedespre lume. Pe de altă,
aceiași filosofi reexaminează poziția științei în contextul întregului
culturii, raportând-o la artă, filozofie și teologie, la religie și chiar la
practicile noastre obișnuite de viață.
Astfel,
vechea imagine iluministă asupra științei, care accentua unicitatea și puterea
modelatoare a raționalității științifice asupra tuturor celorlalte domenii de
preocupări intelectuale și spirituale, este supusă unor importante corecții
prin integrarea rezultatelor științei în câmpul culturii, al valorilor umaniste
și spirituale.
Despre
această dublă privire filosofică, din interiorul, respectiv exteriorul
științei, vom vorbi în ediția din această săptămână a întâlnirii noastre pe
calea undelor, plecând de la o lucrare recentă, incitată prin perspectivele
interdisciplinare pe care le propune,Matricea
creației. Despre spațiu și timp. Istorie și distincții conceptuale, semnată
de tânărul filosof și teolog Valentin Cioveie.
Invitatul
nostru posedă o formație universitară pluridomenială: fizică, filozofie,
teologie și istoria religiilor. A studiat la Universitatea din București și a
obținut doctoratul în filozofie. Și-a extins apoi domeniile de interes
filosofic și științific, teoretic și spiritual, în Germania, Franța și SUA, în
calitate de bursierTempus,DAAD, Fulbright, ICR. A
fost și este colaborator al Universității din București, fiind invitat să
suțină cursuri de epistemologie, fundamentele fizicii, istoria religiilor și
teologie.
Inregistrarea audio a dezbaterii o gasiti pe pagina Radio Romania Cultural la adresa: http://main.radioromaniacultural.ro/planeta_radio_izvoare_de_filosofie_luna_mai_2014-17656
Aparția recentă a lucrării la editura ALL, Un filosof rătăcit în agora, semnată de cunoscutul profesor universitar Valentin Mureșan, readuce în prezentul punctual problematica, pare-se „eternă”, a naturii filosofiei însăși. Formulată în termeni dilematici încă din momentul ei inaugural, grecesc, această problematică s-a coagulat în jurul temei scopuluiși, deopotrivă, a utilității meditației filosofice. Care sunt sarcinile, scopurile și utilitatea filosofiei? Contemplarea filosofică trebuie să producă efecte la nivelul calității vieții personale, este o artă de a trăi, sau ea vizează producea unui bine public printr-o cercetare obiectivă a felului în care noi trăim împreună? Filosofia este o practică intelectuală și spirituală interioară gânditorului, ce are ca țintă dobândirea autenticității și fericirii personale, sau este un instrument impersonal, „științific” de cercetare a condițiilor exterioare în care acesta trăiește? Simplu spus, ce ar trebui să cerceteze cu precădere filosofia: faptele interioare conștiinței, experiențele inefabile ale trăirii personale, sau ceea ce ține de „exterior”, de ambianța social-politică și de faptele publice în care suntem încadrați cu toții?
Parcursul istoric al dezbaterilor filosofice asupra scopurilor și utilității filosofiei însăși este, am putea spune, la fel de vechi și de nou ca filosofia însăși. Așa se explică de ce putem identifica în fiecare epocă istorică o dezbatere pe această temă și, deopotrivă, motivele pentru care și în epoca noastră aceste dezbateri au fost reluate cu o și mai mare îndârjire.
Dar care sunt fațetele contemporane ale acestei dezbateri multiseculare? Iată subiectul asupra căruia se va concentra schimbul de idei din această săptămână pe care-l vom realiza în studio, în direct, cu tinerii filosofi Cristian Iftode și Emilian Mihailov. Dezbaterea va avea loc pe terenul eticii, adică a acelui domeniu de reflecție care încearcă să răspundă la întrebarea: cum trebuie să ne trăim viața?
Inregistrarea audio a dezbaterii o gasiti pe pagina Radio Romania Cultural la adresa: http://main.radioromaniacultural.ro/planeta_radio_izvoare_de_filosofie_luna_mai_2014-17656
Bunul simț, în alți termeni, capacitatea naturală
de a distinge adevărul de fals și binele de rău, pentru a-l parafraza pe
Descartes, se dovește astăzi insuficient în orientarea morală a practicilor
actuale de viață dominate de valorile relativiste ale globalizarii lumii. Căci,
ce încărcătură valorică mai au astăzi sfaturile morale ale „bunicii”, în
condițiile în care activitățile instituționalizate, publice ori private, trebuie
organizate ele însele, sub presiune publică, pe noi principii și valori etice? Oare
ce îndrumări ne-ar putea da „bunica” în legătură cu scrierea de coduri etice
ori cu sporirea responsabilității sociale în interiorul organizațiilor,
probleme aflate actualmente în prim planul agendei de reconstrucție morală a
instituțiilor europene și internaționale?
Acestor provocări și dileme etice, ce-și au
izvorul în erodarea valorilor morale tradiționale, ale „bunicilor”, primesc
astăzi un răspuns argumentat din interiorul eticii aplicate, un domeniu
interdisciplinar de analiză interesat de (re)proiectarea, pe principii
raționale, a universului nostru moral actual.
Principiile etice actuale sunt scheme morale
extrase din viața reală sau sunt (re)contrucții raționale, de „laborator etic”?
Această este întrebarea esențială asupra căreia se
va concentra cea de-a două dezbatere pe care o dedicam activității de cercetare
a Centrului de Cercetare în Etică
Aplicată,din cadrul Facultății de
filozofie a Universității din București.
Ediția din această săptămână va lua ca amorsă a dezbaterii lucrarea Instituționalizarea eticii: mecanisme și
instrumente, semnată de către Mihaela Constantinescu, dr. în filozofie,
cercetător al centrului amintit, și Valentin Mureșan, prof. univ. dr., directorul
Centrului de Cercetare în Etică Aplicată.
Suntem onorați de prezenta în studio a d-nei dr. Mihaela Constantinescu și a
d-lui lector univ. dr. Emanuel Socaciu, directorul adjunct al Centrului de
Cercetare în Etică Aplicată.
Inregistrarea audio a dezbaterii o gasiti pe pagina Radio Romania Cultural la adresa: http://main.radioromaniacultural.ro/planeta_radio_izvoare_de_filosofie_luna_mai_2014-17656
Imaginea tradițională a filosofului singuratic, posesor al unei învățături
criptice, elitiste, pe care o predă grijuliu discipolii săi fideli, trebuie
definitiv abandonată dacă avem în vedere cercetările interdisciplinare din
domeniul eticii aplicate, disciplină de avangardă teoretică, care propune o
nouă alianță între filozofie-știință-societate. Eticianul actual pare a fi,
surprinzător pentru așteptările noastre, nu doar un teoretician generalist, cât
mai degrabă un filosof-cercetător format să lucreze în echipe interdisciplinare
și specializat în producerea de expertize pe teme aflate în agenda diverselor
comunități științifice, profesionale, organizaționale, instituționale etc. ce
alcătuiesc lumea noastră globală. Prin urmare, cercetările etice actuale nu
doar contemplă, abstract și imparțial, țesătura de valori morale ce susțin
practicile noastre de viață, cât mai degrabă își propun, prin cunoaștere și
discernământ, să amelioreze calitatea vieții noastre continuu provocată de
diverse dileme morale.
Această remodelare a profilului cercetătorului din domeniile eticii și
filosofiei morale va constitui subiectul dezbaterii din această săptămână a
întâlnirii noastre pe calea undelor, când vom aduce în prim plan proiectele de investigații
interdisciplinare ale Centrului de Cercetare în Etică Aplicată ce-și desfășoară
activitatea în cadrul Facultății de filozofie a Universității din București. Suntem onorați de prezența în studio a d-lui prof. univ. dr. Valentin Mureșan și a d-lui dr. Emilian Mihailov, directorul și, respectiv, directorul executiv al Centrului de Cercetare în Etică Aplicată.
Pentru o mai bună înțelegere a
țintelor de cercetare a acestei asociații profesionale am extras de pe pagina electronică
a „centrului” următorul segment de autoprezentare: „Etica aplicată a devenit o
sumă de discipline tot mai specializate care solicită o dublă competenţă –
ştiinţifică şi etică. Suntem interesaţi de colaborarea cu persoane care au o
altă specializare decât cea în domeniul eticii (pe aceasta din urmă şi-o pot
achiziţiona cu timpul), de exemplu în domeniile medical, al afacerilor, al relaţiilor
internaţionale, al cercetării biologice, al presei etc. Lucrul în echipe
interdisciplinare şi respectarea pluralismului abordărilor morale sunt jaloane
de organizare a activităţilor pe care le vom favoriza. Specialistul în etică,
filosoful profesionist al moralei, nu se află în poziţia de a dicta celorlalţi
soluţii etice definitive, numai de el ştiute, ci e mai degrabă un animator al
activităţilor de grup şi un trainer al unor viitori traineri dublu
specializaţi. El îşi menţine, desigur, preocupările sale tradiţionale de
cercetător al teoriilor morale şi al metodelor de evaluare morală.
În România, constituirea unui
asemenea grup de cercetare interdisciplinară e o lecţie pe care abia trebuie să
o învăţăm. Sperăm totodată că managerii diverselor organizaţii – de la şcoli la
spitale şi la firme comerciale – vor lua tot mai în serios problemele morale
ale instituţiilor lor şi vor consulta atunci când au nevoie pe cei ce se pricep
la etică şi la metodele ei de lucru. Improvizaţia şi amatorismul au picioare
scurte. Astăzi, oriunde am fi angajaţi, lucrul bine făcut are şi o componentă
etică” vezi, pe larg, pagina: http://www.ccea.ro/
Inregistrarea audio a dezbaterii o gasiti pe pagina Radio Romania Cultural la adresa: http://main.radioromaniacultural.ro/planeta_radio_izvoare_de_filosofie_luna_mai_2014-17656
Filosofia practicată în mod profesionist se
exercită, încă de la Aristotel încoace, în interiorul unui limbaj propriu ce
cuprinde, alături de o „gramatică” internă,
multiple și variate înțelesuri filosofice cristalizate în marile opere de
reflecție ale tradiției, în jurul cărora „gravitează” mai toate tematizările și
propunerile constructive din gândirea filosofică actuală.
Așa se explică faptul, aparent banal, că în genere
orice construcție filosofică nouă începe cu cercetarea limbajului filosofiei
însăși, venit prin tradiție, întrucât aceasta posedă, pentru profesioniștii
creativi ai domeniului, proprietatea miraculoasă de a fi autogenerativ. De aici
și ideea larg împărtășită, de toți iubitorii gândirii reflexive, profesioniști
sau nu, că orice propunere filosofică nouă
trebuie văzută în contextul unei tradiții permanent schimbate.
Vom tematiza printr-o dezbatere această idee, producerea
noului în filozofie prin (re)interpretarea marii tradiții filosofice, luând ca
pretext o amplă sinteză logico filosofică, de o mare profunzime conceptuală și
teoretică, expusă în lucrarea Judecată și
timp. Fenomenologia judicativului, aparținând cunoscutului profesor universitar
Viorel Cernica și apărută de curând la Editura Institutul European.
Lucrarea sintetizează nu doar o tradiție
bimilenară de dezbateri filosofice în jurul temei judecății (cum se știe, forma
oricărei cunoașteri), ci și cercetările autorului care, de mai bine de un
deceniu și jumătate, a încercat în diverse texte publice, cărți, articole și
studii, să deslușească motivul centralității acestei teme în gândirea marilor filosofi,
Aristotel, Kant, Heidegger, care au avut ceva nou de spus în gândirea europeană.
„Am folosit de-a lungul timpului, spune Viorel Cernica în chiar deschiderea
volumului, în unele texte publicate, termeni (de exemplu <dictatura
judicativului>, <judicativ constitutiv>, <formalizarea logosului etc.> și chiar unele idei în orizontul de cercetare al
aceste lucrări. Însăși tema de bază a acesteia, anume determinarea judicativă a
gândurilor, rostirilor și făptuirilor noastre, a fost anunțată cu diverse
ocazii, prin referiri la condițiile în care ea poate fi formulată sau la unele
<efecte> teoretice
și rezultate aplicative ale sale”.
Ce înseamnă „judecată” în lumina gândirii
contemporane și care sunt implicațiile teoretice ale cercetărilor filosofice
întreprinse de către d-l prof. univ. Viorel Cernica în această tematică
logico-filosofică? Aceasta e întrebarea principală la care va încerca să
răspundă dezbaterea pe care Izvoarele de filozofie v-o propune în această săptămână.
Inregistrarea audio a dezbaterii o gasiti pe pagina Radio Romania Cultural la adresa: http://main.radioromaniacultural.ro/planeta_radio_izvoare_de_filosofie_luna_mai_2014-17656
Practicile actuale de cercetare științifică vin tot mai mult în conflict, pare-se, cu „romantismul” reprezentărilor noastre despre ceea ce însemnă creație științifică și inovație tehnologică. Credem, de obicei, că omul de știință își petrece o bună parte a vieții în „laborator” și că prin înzestrările, eforturile și perseverența sa personală se produc noile perspective de interpretare și marile idei cu bănoase aplicații tehnologice.
Această viziune care pleacă de la premisa că izvorul cunoașterii științifice se află în înzestrările individuale, native ale savanților, sunt contrazise de acele perspective care susțin că, în fapt, noutatea în știință este un produs al „organizațiilor”, al interacțiunilor dintre indivizi, societate, cultură, și că ar fi mai corect și îndreptățit să vorbim despre diverse forme de „creație colectivă” și nu despre talentul ori geniul savanților.
Binomul despre care vorbim, generat de practicile reale ale științei, „cunoaștere personală” vs. „cunoaștere organizațională”, a incitat comunitatea epistemologilor de pretutindeni, inclusiv al filosofilor români specializați în cercetări asupra științei, să deschide o serie de investigații proprii în legătură cu „schimbările de înțeles” asupra unor concepte de bază ale cunoașterii și, mai mult decât atât, să determine poziția actuală a științei în contextul culturii și a diverselor organizații social-politice naționale și internaționale.
Ei bine, dezbaterea din această săptămână va aduce în prim plan cercetărilor întreprinse în universul practicilor științifice actuale de către o echipă de filosofi condusă de d-l prof. univ. dr. Constantin Stoenescu, Prodecan al Facultății de Filosofie a Universității din București, invitatul nostru în studio, echipă care și-a făcut publice rezultatele în lucrarea Epistemologia științei și managementul cunoașterii.