În ultima vreme există multiple voci în spațiul
nostru public, ce susțin că actualele statistici îngrijorătoare privind
analfabetismul funcțional – 43% dintre elevii din România cu vârsta de 15 ani,
conform „testelor PISA”, nu înțeleg un text pe care-l citesc la prima vedere
și, deopotrivă, manifestă dificultăți în efectuarea de operații aritmetice
elementare – sunt simptome ale slăbirii autorității în școală.
Presiunea industriilor recreative, utilizarea
telefoanelor inteligente și a tabletelor în timpul destinat învățării,
mobilizarea exclusivă a resursele digitale în rezolvarea temelor pentru acasă,
prezența excesivă a elevilor pe rețelele de socializare, dezinteresul pentru
lectură și meditație personală etc. sunt văzute, de regulă, ca factori cauzali
ce distrug lumea de valori, idei și concepte prin intermediul cărora, încă de
la vechii greci, școala a dobândit prestigiu și autoritate.
Mai mult decât atât, aceste voci susțin că
deficitul de autoritate al școlii va fi slăbit și mai mult odată cu adoptarea „Statutului
Elevului”, un document controversat care limitează, prin lege, atât autoritatea
profesorilor, cât și puterea administrativă a școlii asupra elevilor. Astfel, elevii pot contesta orice notă pe o lucrare
scrisa și, deopotrivă, dacă sunt în clasele a XI-a și a XII-a pot cere schimbarea
unui profesor de la clasă. Deopotrivă, elevii sunt consultați asupra
disciplinelor studiate, evaluează semestrial cadrele didactice, au dreptul de a
contesta notele primite, nu au obligația de a veni îmbrăcați în uniformă etc.
În schimb, profesorii nu mai pot face observații elevilor în fața clasei, nu
au dreptul de a confisca telefoanele mobile, chiar daca ele sunt folosite
neautorizat în timpul orelor, iar sancțiunile pot fi aplicate, în circumstanțe
explicit formulate de lege, doar de învățător, diriginte sau directorul școlii.
( a se vedea, https://www.edu.ro/sites/default/files/OM_4742_10.08.2016-Statut_elevi_2016_0.pdf)
Ce perspective de interpretare propune filosofia educației asupra „Statutului Elevului”? Vom asista în viitor la o erodare și mai pregnantă a autorității profesorului în fața elevilor? În fond, există educație fără autoritate?
Ce perspective de interpretare propune filosofia educației asupra „Statutului Elevului”? Vom asista în viitor la o erodare și mai pregnantă a autorității profesorului în fața elevilor? În fond, există educație fără autoritate?
În jurul acestor interogații vom organiza
dezbaterea în această săptămână a întâlnirii noastre pe calea undelor.
Invitat în studio este cunoscutul eseist și
filosof, prof. univ. dr. Emil Stan, unul dintre cei mai buni profesionişti ai
domeniului filosofiei educaţiei, autor de lucrări de specialitate cu largă audienţă
în străinătate și, deopotrivă, în spațiul reflexiv românesc.
Va aștept pe lungimile de undă ale RRC,
vineri, 11 nov. 2016, între orele 21.10-22.00.
Invitat: prof. univ. dr. Emil Stan
Inregistrarea dezbaterii este postata la adresa de mai jos:
Inregistrarea dezbaterii este postata la adresa de mai jos:
http://radioromaniacultural.ro/idei-in-nocturna-izvoare-de-filozofie-despre-autoritate-si-putere-in-scoala-romaneasca-statutul-elevului-din-perspectiva-filosofiei-educatiei/
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu