Pe măsură ce privirea noastră este îndreptată
către viitor, descoperim nu de puține ori, că înaintașii noștri posedau deja
ceea ce noi vrem să inventăm. Iar acest fapt se verifică ori de câte ori
proiectăm noi și noi modele educaționale și încercăm, așa cum făceau vechii
greci prin intermediul unui termen intraductibil și miraculos, „paideia”, să
unificăm într-un tot indivizibil al personalității omenești cultura și
educația. Căci, așa cum arată și cunoscutul filosof al culturii Bernard Valade,
noi astăzi păstrăm încă viu, în toate proiectele de reformă educațională
europeană, idealul paideic grecesc în ciuda faptului că în loc de „paideia”
avem la dispoziție o serie întreaga de cuvinte latine substitute ce trimit
gândul la cultură și educație: eruditio,
studia, educatio, doctrina, disciplina, litterae, humanitas etc.
Dar care sunt căutările
românilor, de ieri și de azi, în privința remodelării și reinventării vechiului
ideal paideic menit să producă noua alianță, atât de dorită, între cultură și
educație? Ce pozitie a fost rezervată filosofiei în formarea noii personalități
umane care se îndreaptă către societatea cunoașterii și învățării? Ce lecții
ne-a transmis tradiția noastră internă în acestă privință și în ce măsură
trebuie să integrăm și experiența altor țări preocupate de atingerea acestui
ideal paideic în care educația și cultura sunt concepute într-o unitate indivizibilă?
Cum trebuie să privim actualele proiecte educaționale care pun accent doar pe formarea de competențe neglijând
voit, pare-se, factorii formativi și educaționali?
Sunt întrebări la care va
încerca să răspundă ediția din această săptămână a Izvoarelor de filozofie,
plecând de la cercetările realizate, în ultimele două decenii, de cunoscutul
filosof Ionuț Isac, cercet. șt. gr. I, la Institutul de Istorie „George
Bariţ” al Academiei Române.
Invitat: cercet. șt. dr. gr. I Ionut Isac
http://www.radioromaniacultural.ro/15_aprilie_2015_planeta_radio_izvoare_de_filozofie_in_drum_spre_societatea_cunoasterii_si_invatarii_reflectii_filosofice_si_paideice-48047
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu