Dacă ar trebui să raportăm la
anumite figuri geometrice activitatea filosofilor, atunci ideea de cerc pare a
descrie cel mai bine eforturile lor reflexive și contemplative. Căci, așa cum
remarca celebrul matematician și filosof Alfred North Whitehead, întreaga
filosofie europeană poate fi văzută în cerc, ca o înșiruire de note de subsol
la dialogurile lui Platon.
Opinia lui Whitehead, susțin
istoricii filosofiei, nu este deloc paradoxală, întrucât pe masa de lucru a
filosofilor stau și astăzi aceleași teme și probleme insolubile enunțate de
Platon înainte de era creștină, încă din sec. al IV-lea.
Daca așa stau lucrurile, atunci
ne putem întreba, așa cum o făcea Constantin Noica într-o lucrare de tinerețe
apărută în 1940, cum e cu putință ceva nou în filosofie? Este oare filosofia
doar un comentariu exegetic la ceea ce s-a spus deja, o interpretare savantă și
erudită ce se învârte în același cerc de probleme sau produce noi concepte, noi
cunoștințe și noi metode de lucru similare activităților de cercetare din
știință? În fond, se întreba Noica, există un specific al cercetărilor de tip
filosofic și, dacă răspundem afirmativ, care ar fi acesta?
Aceste întrebări nu sunt, cum ar
părea la prima vedere, retorice. Ele au devenit tot mai actuale pe măsură ce
activitatea de reflecție și contemplație filosofică s-a instituționalizat,
adică s-a profesionalizat în institute de cercetări cu profil filosofic, atât
la nivel universitar, cât și academic. Simplu spus, astăzi nu vorbim doar
despre creativitate și performanțe individuale în filosofie, ci și despre o
creativitate filosofică colectivă măsurabilă, ce se desfășoară în organizații
de profil.
Creativitatea individuală în filosofie gândită secole de-a rândul ca o emanație inefabilă, este astăzi evaluată după criterii cantitative riguroase ce corelează obligațiile ce decurg din fișă postului, cu eforturile individuale ale „angajatului-filosof”. Așa se explică de ce, în majoritatea covârșitoare a cazurilor, practica filosofică academică actuală privilegiază reflecția sistematică, bazată pe distincții conceptuale și metode riguroase, pe analize și clarificări logice și metodologice, pe argumentare și cercetare critică aplicate atât temelor clasice, „platoniciene”, cât mai ales provocărilor generate de stilul nostru actual de viață.
Creativitatea individuală în filosofie gândită secole de-a rândul ca o emanație inefabilă, este astăzi evaluată după criterii cantitative riguroase ce corelează obligațiile ce decurg din fișă postului, cu eforturile individuale ale „angajatului-filosof”. Așa se explică de ce, în majoritatea covârșitoare a cazurilor, practica filosofică academică actuală privilegiază reflecția sistematică, bazată pe distincții conceptuale și metode riguroase, pe analize și clarificări logice și metodologice, pe argumentare și cercetare critică aplicate atât temelor clasice, „platoniciene”, cât mai ales provocărilor generate de stilul nostru actual de viață.
Ce sens mai au astăzi
distincțiile dintre „filosoful social politic”, „filosoful didactic” și
„filosoful propriu-zis”, pe care le propunea Mircea Vulcănescu pentru a
înțelege complexitatea gândirii românești din perioada interbelică? Care este
profil intelectual actual al filosofului cercetător? Ce obligații îi sunt
fixate prin fișa postului și care se desfășoară în mod efectiv cercetarea
filosofică „planificată”? Care sunt criteriile și instrumentele de evaluare a
activității de cercetare filosofică? Ce contează mai mult în evaluare, cărțile
apărute în spațiul public ori articolele publicate în revistele de
specialitate? Este cercetarea filosofică a variantă a muncii de cercetare
științifică? Care sunt domeniile de „avangardă” în cercetarea filosofică și ce
fel de mecanismele trebuie accesate pentru obținere de granturi? Mai există
„cercetare liberă” în filosofie? Cum are
loc cercetarea filosofică în Institutul de cercetări filosofice și psihologice
„Constantin Rădulescu-Motru” al Academiei Române? Care sunt standardele de
acceptare a articolelor ce apar în revistele de specialitate publicate de acest
institut?
Acestea sunt, în principal,
întrebările pe care le vom adresa, în două ediții succesive ale Izvoarelor de
filosofie, dlui Dragoș Popescu, cercet. șt. dr. gradul I la Institutul de
filozofie și psihologie ”Constantin Rădulescu-Motru” al Academiei Române, unul
dintre cei mai harnici și erudiți filosofi din tânăra generație de gânditori
români. Domnia sa a semnat mai multe cărți de autor și zeci de articole de
specialitate din domeniul logicii și al filozofiei, totodată este traductor de
filosofie din germană și, deopotrivă, coordonator, alături de acad. Alexandru
Surdu, al impresionantei lucrări de sinteză Istoria
logicii românești. Invitatul nostru este, simultan, redactorul șef al
prestigioaselor reviste de specialitate: „Revista de filosofie” și „Revue
Roumanie de Philosophie.
Vă așteptăm, ca de obicei, pe
lungimile de undă ale Radio România Cultural, când vom difuza cele două ediții
consecutive dedicate cercetării filosofice românești, vineri 14 iunie 2019 și,
respectiv vineri 21 vineri 2019, între orele 21.10-22.00.
Realizator:
Constantin Aslam
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu