Odată cu generalizarea Internetului, a rețelelor sociale și a telefoanelor inteligente, trăim cu toții atât la nivelul
practicilor de viață și, concomitent, în registrul reprezentărilor de tot
felul, intuitive și teoretice, la intersecția unei lumi scindate între
realitatea reală, corporală și obiectivă și realitatea virtuală, artificială,
creată de calculator și alte dispozitive electronice.
Cum putem armoniza și împăca, în propria
noastră conștiință, aceste două lumi între care există relații de excludere
reciprocă? Cultura textului, a adevărului și intersubiectivității, a gândirii conceptuale
fundată pe abstracții, raționamente, generalizări, teorii științifice și sisteme
etice complexe – instrumente de înțelegere a realității reale predate în scoală
- pot coabita cu experiențele individuale, provocate de noi înșine și trăite în
chip nemijlocit de explorările întreprinse în lumea realității virtuale și în interiorul rețelei?
Cum se pot compatibiliza surfingul mintal și multi-tasking-ul, chat-ul, simularea
realității prin nenumăratele programe de jocuri, alegerea liberă a identității
personale virtuale, cultura instrucțiunilor și a accesărilor algoritmilor și
programelor virtuale, etc., cu ierarhia de valori intelectuale, estetice și
morale promovate de școală și universitate?
Sunt doar câteva dintre întrebările pe
care le putem extrage din agenda actuală de cercetări internaționale din domeniul
filosofiei educației, arie de reflecție sistematică preocupată, parafranzându-l
pe Michel Foucault, nu doar să înţeleagă ce este lumea, cât mai degrabă să
întrevadă ce e pe cale să devină lumea, chiar acum, sub ochii noștri.
Am invitat în studio, pentru a dezbate
provocările la care este supusă școala și educația din perspectiva ciocnirii valorilor
corespunzătoare sciziunii lumii în care trăim, pe doi dintre cei mai dinamici
cercetători ai habitatelor mentale specifice „nativilor digitali”, actualii elevi
și studenți care au intrat în actualele sisteme oficiale de învătământ cu o
minte deja modelată de valorile lumii digitale.
Este vorba despre prof. univ. dr. Emil
Stan, filosof al educației și lector univ. dr. Bogdan George Tudorică,
matematician și informatician, inițiatori ai unor insolite proiecte de
cercetare menite să răspundă la o întrebare fundamentală: trebuie reinventată
scoala sub presiunea valorilor lumii digitale?
Inregistrarea dezbaterii este postata pe adresa de mai jos:
https://radioromaniacultural.ro/idei-in-nocturna-izvoare-de-filosofie-scoala-viitorului-ne-indreptam-catre-o-matrice-digitala-de-gandire/
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu