joi, 15 iunie 2017

Ediția din 16 iunie 2017, Școala viitorului. Ne îndreptăm către o matrice digitală de gândire?

Odată cu generalizarea Internetului, a rețelelor sociale și a telefoanelor inteligente, trăim cu toții atât la nivelul practicilor de viață și, concomitent, în registrul reprezentărilor de tot felul, intuitive și teoretice, la intersecția unei lumi scindate între realitatea reală, corporală și obiectivă și realitatea virtuală, artificială, creată de calculator și alte dispozitive electronice.
Cum putem armoniza și împăca, în propria noastră conștiință, aceste două lumi între care există relații de excludere reciprocă? Cultura textului, a adevărului și intersubiectivității, a gândirii conceptuale fundată pe abstracții, raționamente, generalizări, teorii științifice și sisteme etice complexe – instrumente de înțelegere a realității reale predate în scoală - pot coabita cu experiențele individuale, provocate de noi înșine și trăite în chip nemijlocit de explorările întreprinse în  lumea realității virtuale și în interiorul rețelei? Cum se pot compatibiliza surfingul mintal și multi-tasking-ul, chat-ul, simularea realității prin nenumăratele programe de jocuri, alegerea liberă a identității personale virtuale, cultura instrucțiunilor și a accesărilor algoritmilor și programelor virtuale, etc., cu ierarhia de valori intelectuale, estetice și morale promovate de școală și universitate?
Sunt doar câteva dintre întrebările pe care le putem extrage din agenda actuală de cercetări internaționale din domeniul filosofiei educației, arie de reflecție sistematică preocupată, parafranzându-l pe Michel Foucault, nu doar să înţeleagă ce este lumea, cât mai degrabă să întrevadă ce e pe cale să devină lumea, chiar acum, sub ochii noștri.
Am invitat în studio, pentru a dezbate provocările la care este supusă școala și educația din perspectiva ciocnirii valorilor corespunzătoare sciziunii lumii în care trăim, pe doi dintre cei mai dinamici cercetători ai habitatelor mentale specifice „nativilor digitali”, actualii elevi și studenți care au intrat în actualele sisteme oficiale de învătământ cu o minte deja modelată de valorile lumii digitale.
Este vorba despre prof. univ. dr. Emil Stan, filosof al educației și lector univ. dr. Bogdan George Tudorică, matematician și informatician, inițiatori ai unor insolite proiecte de cercetare menite să răspundă la o întrebare fundamentală: trebuie reinventată scoala sub presiunea valorilor lumii digitale?
Inregistrarea dezbaterii este postata pe adresa de mai jos: 
https://radioromaniacultural.ro/idei-in-nocturna-izvoare-de-filosofie-scoala-viitorului-ne-indreptam-catre-o-matrice-digitala-de-gandire/



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu