Încă din Antichitatea
greacă, problema scopurilor și conținuturilor procesului educativ a fost una ce
a trezit dezbateri aprinse printre filosofi. Dar acum, poate mai mult decât în
alte timpuri, ea a s-a acutizat. Evoluția tehnologică și științifică, accesul
liber la informație prin intermediul internetului și schimbările mai subtile ce
țin de mentalitatea omului contemporan au făcut ca să se vorbească din ce în ce
mai mult despre necesitatea schimbării paradigmei educaționale.
Dincolo de aceste
dezbateri tehnice însă, un lucru se vede cu claritate: creativitatea și
gândirea critică au devenit elemente cheie, pe care majoritatea specialiștilor
domeniului le consideră fundamentale pentru formarea noilor generații. Spre
deosebire de educația tradițională, centrată pe transmiterea și înmagazinarea
de cunoștințe, educația contemporană pare a încuraja mai degrabă dezvoltarea de
abilități, căutarea personală și gândirea divergentă. Tocmai de aceea, în
ediția din această săptămână a Izvoarelor de filosofie, vă propunem să ne întrebăm
care este, mai exact, rolul creativității și gândirii critice în educația
actuală? De ce au devenit ele importante? Există o tensiune între aceste două
abilități fundamentale și, dacă da, cum poate fi ea gestionată?
Acestea sunt subiectele asupra
cărora vom reflecta alături de invitatul nostru din această săptămână, Doru
Căstăian – doctor în filosofie, traducător și publicist. Din anul 2003 până în
prezent, invitatul nostru este profesor de filosofie științe socio-umane al
Liceului de Arte „Dimitrie Cuclin” din Galați, fiind desemnat, în anul 2018,
profesor „Merito”. Începând cu anul 2019, Doru Căstăian este și profesor
asociat al Facultății de Istorie, Filosofie și Teologie a Universității
„Dunărea de Jos” din Galați, unde predă cursuri de bioetică.
Vă așteptăm și pe dvs. să vă alăturați dezbaterii noastre, ca de obicei, vineri, 11 februarie, începând cu ora 21.10, pe undele Radio România Cultural sau online pe www.radioromaniacultural.ro.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu