Încă din cele mai vechi timpuri omul și-a construit,
cu ajutorul imaginației, lumi virtuale în care să navigheze și să îndeplinească
diverse sarcini. De la operele clasice ale literaturii, până la arta modernă,
fiecare efort de creație a fost pus în legătură cu dezvoltarea unui întreg „univers
mental” în care privitorul, cititorul sau ascultătorul să se poată cufunda. Ca și
cum nu ne ajunge lumea reală, am construit mii de scenarii cu ajutorul cărora fugim
de grijile cotidiene, într-o „realitate virtuală” care pare, adesea, mai plină
de sens.
Jocurile pe calculator, laolaltă cu scenariile și
lumile virtuale pe care ele le propun, vin în continuarea acestei tendințe ancestrale,
însă, cu toate acestea, nu au fost încă studiate și înțelese, așa cum au fost
cercetate toate domeniile istorice ale artelor. Prinse între inginerie software
și creație, jocurile video par ceva complicat de înțeles și frivol în același
timp, lucru ce a făcut ca mulți dintre filosofii contemporani să ocolească
acest subiect, preferând altele mai bine înrădăcinate în tradiție.
Tocmai de aceea, pentru ediția din această săptămână
a Izvoarelor de filosofie, vă propunem o incursiune în lumea fascinantă
și plină de probleme filosofice a jocurilor video. Ce sunt jocurile pe
calculator? Sunt acestea o formă de artă? Care sunt problemele etice ridicate
de ele? Cum le putem folosi ca un fel de simulatoare în cercetarea actuală din
eticile aplicate?
Pornind de la aceste întrebări vom începe discuția
de vinerea aceasta, alături de asist. univ. dr. Mihail-Valentin Cernea, cadru
didactic al Departamentului de Filosofie și Științe Socio-Umane din cadrul
Academiei de Studii Economice din București.
Vă așteptăm și pe dvs. să vă alăturați dezbaterii
noastre radiofonice, ca de obicei, în ziua de vineri, 28 februarie, începând cu
ora 21.10, pe undele Radio România Cultural sau online pe www.radioromaniacultural.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu