marți, 11 februarie 2020

[Podcast] Ediția din 14 februarie: Cum gândesc artiștii? Rolul filosofiei în educația artistică




Arta și filosofia sunt văzute astăzi, cel puțin la nivelul reprezentării comune, ca discipline cât se poate de diferite și heterogene. Dacă artiștii gândesc intuitiv, filosofii sunt teoreticieni; dacă artiștii se bazează pe inspirație, filosofii se bazează pe rațiune; dacă scopul artei este producerea plăcerii, cel al filosofiei este înțelegerea. Toate aceste distincții și multe altele care ar putea fi amintite par a plasa arta și filosofia la polii opuși ai culturii noastre.

Privind însă la istoria gândirii europene, observăm că artele și filosofia au avut întotdeauna destine intersectate. Începând de la faptul că primii filosofi presocratici au fost, în același timp, și poeți, continuând cu admirația pe care artiștii renascentiști o aveau pentru filosofie și ajungând la înrudirea intimă dintre artă și filosofie despre care vorbește Arthur Schopenhauer, putem spune, parafrazându-l pe Leonardo Da Vinci, că „arta e filosofie”. În aceste condiții merită să ne întrebăm de ce mulți dintre marii artiști ai tradiției noastre culturale au fost pasionați de filosofie? Ce face ca filosofia și arta să fie văzute, atunci când sunt studiate în profunzime, ca „discipline surori”? Care este rolul filosofiei în educația unui artist? Ce atuuri poate oferi înțelegerea conceptelor abstracte ale filosofiei artiștilor contemporani?

De la aceste întrebări vom porni dezbaterea noastră radiofonică din această săptămână alături de Adrian Constantin Medeleanu – asistent universitar al Universității Naționale de Arte din București și doctor în arte vizuale cu teza intitulată Analiza constantelor expresive din desenul contemporan și renascentist.

Vă așteptăm și pe dvs. să vă alăturați dezbaterii noastre radiofonice, ca de obicei, în ziua de vineri, 14 februarie, începând cu ora 21.10, pe undele Radio România Cultural sau online pe www.radioromaniacultural.ro


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu