Săptămâna aceasta, la Izvoare
de filosofie, deschidem din nou Abecedarului gândirii
grecești și reluăm explorarea cuvintelor filosofice trecute în
dicționarla omicron. Cu această ocazie, vom parcurge cele mai
variate domenii ale filosofiei, de la fizicalism până la ontologie și metafizica,
de la religie până la epistemologie și logică, în căutarea de sensuri inedite
și etimologii incitante.
Pentru a ne ghida în
periplul nostru prin cultura antică, îl vom avea, ca de obicei, invitat pe
colaboratorul constant al Izvoarelor de filosofie, Theodor
Georgescu, filolog clasicist, conferențiar al Facultății de limbi și
literaturi străine a Universității din București și coautor
– alături de Simona Georgescu și Constantin Georgescu - al primului
dicționar Grec-Român din cultura noastră, un proiect editorial impresionant,
care cuprinde nu mai puțin de 12 volume, dintre care 5 au fost deja publicate –
și peste 2400 de pagini.
Vă invităm să vă alăturați
și dvs. acestei călătorii peste două milenii și jumătate de istorie a gândirii
pe care v-o propunem, vineri, pe data de 30 septembrie, începând cu orele 21.10
pe undele Radio România Cultural sau online pe www.radioromaniacultural.ro .
De-a lungul istoriei
gândirii europene, filosofii au simțit de mai multe ori nevoia de a se întoarce
la antici. Chiar dacă vorbim despre celebra „întoarcere la antici” din timpul
Renașterii italiene, când gânditori precum Marsilio Ficino sau Pico della Mirandolaau redescoperit textele platonice, sau despre
revizitarea textelor antice de către Friedrich Nietzsche în zorii
post-modernității, de fiecare dată când gândirea reflexivă s-a aflat în criză,
soluțiile au fost căutate în zorii culturii europene, la gânditorii greci.
În ultima vreme, o dată cu
impasul științelor moderne, cauzat separarea pe domenii stricte și
hiper-specializare, se vorbește, din ce în ce mai des, despre nevoia de
interdisciplinaritate. În acest context, există din ce în ce mai mult voci care
propun o nouă privire critică asupra textelor Antichității clasice și ale
epocii elenistice, pentru a restabili dialogul dintre științe și dintre
acestea, pe de o parte, și filosofie pe de altă parte.
Pentru ediția din această
săptămână a Izvoarelor de filosofie, vă propunem o dezbatere despre
principalele motive pentru care gândirea sincretică a epocii elenistice ne
poate ajuta să rezolvăm impasul dialogului cultural din vremurile noastre,
precum și despre relevanța actuală a problemelor perene deschise de filosofii
antici. Ce relevanță are gândirea antică pentru cercetarea modernă din domeniul
științelor, filosofiei și religiei? Cum putem gândi în mod sincretic relația
dintre știință, religie și filosofie? Cum poate fi gândită interdisciplinaritatea
dincolo de tendința spre hiper-specializare manifestată în cercetarea
contemporană?
Acestea sunt doar câteva
dintre întrebările de la care vom porni discuția din această săptămână, alături
de Adina Bezeriță, o tânără cercetătoare ce studiază și susține prelegeri la
nivel internațional despre filosofia antică, precum și despre relevanța sa în
disciplinele contemporane, cum ar fi știința, psihologia, teologia și arta,
dezvoltându-și ideile până la ora actuală în evenimente academice și programe
de studiu ale universităților Northwestern din Statele Unite ale Americii,
respectiv Cambridge și Oxford din Regatul Unit.
Vă invităm să vă alăturați
și dvs. acestei dezbateri, ca de obicei, vineri, începând cu orele 21.10 pe
undele Radio România Cultural sau online pe www.radioromaniacultural.ro .
O dată cu apariția
neurotehnologiilor contemporane, înțelese ca metode de monitorizare și modulare
a activității cerebrale, simbioza dintre creierul uman și diverse dispozitive
tehnologice nu mai este un scenariu utopic. Cu ajutorul acestora, este posibilă
remedierea unor disfuncționalități neurologice, însă și ameliorarea capacităților
naturale ale creierului uman. Tocmai de aceea, neurotehnologiile și-au găsit
aplicativitatea concretă în multiple domenii ale medicinei și promit vindecarea
multor condiții neurologice considerate, până acum, incurabile.
Cu toate acestea, filosofii
au atras atenția, în ultimele decenii, asupra multiplelor provocări conceptuale
și etice ridicate de neurotehnologii. În măsura în care ele modulează
activitatea creierului uman, idei cu o îndelungată tradiție filosofică, cum ar
fi cele de „sine”, „identitate personală” sau „autenticitate”, trebuie revizitate și redefinite în
noile cadre impuse de aplicațiile cunoașterii științifice actuale. Cum mai
putem gândi identitatea personală în contextul ameliorării tehnologice a
activității cerebrale? Cum poate fi constituit sinele individual în relația sa
cu neurotehnologiile? Cum putem gândi ideea de autenticitate?
Acestea sunt câteva dintre
întrebările în jurul cărora se va porni discuția noastră din această săptămână,
alături de Alexandra Zorilă, cercetător al Centrului de Cercetare în Etica
Aplicată (CCEA) din cadrul Universității din București și specialist în etica
bioameliorării.
Vă invităm să vă alăturați
și dvs. acestei dezbateri, ca de obicei, vineri, începând cu orele 21.10 pe
undele Radio România Cultural sau online pe www.radioromaniacultural.ro
Fie că realizăm sau nu
acest lucru, existența noastră actuală este din ce în ce mai mult guvernată
informațional. De la recomandările de pe Youtube sau Spotify, până la prețurile
personalizate de pe site-urile de comerț digital, rolul pe care algoritmii îl
joacă în viețile noastre de zi cu zi devine din ce în ce mai important.
Rețelele de socializare convertesc interacțiunile noastre zilnice în date ce
sunt folosite în modele predictive care, adesea, ne cunosc comportamentele și
înclinațiile mai bine decât le cunoaștem noi înșine.
Dar influența acestor
algoritmi nu se limitează doar la sfera noastră privată, ci domenii din ce în
ce mai vaste ale societății actuale sunt digitalizate și guvernate algoritmic.
Începând cu administrația și serviciile sociale, până la ordinea publică și
conflictele militare, deciziile automate, bazate pe anticipări algoritmice sunt
din ce în ce mai prezente.
Tocmai de aceea, pentru
ediția Izvoarelor de Filosofie din această săptămână, vă propunem o dezbatere
despre provocările etice ridicate de noile tehnologii digitale ce stau la baza
societății informaționale de mâine. Cum se va transforma relația noastră cu
tehnologia în viitorul apropiat? Care sunt noile valori etice după care urmează
să ne ghidăm în această relație? Cum se pot armoniza interesele celor ce
dezvoltă algoritmi cu drepturile omului?
Acestea sunt câteva dintre
întrebările de la care vom porni discuția noastră de vineri, alături de Răzvan
Rughiniș, profesor al Facultății de Automatică și Calculatoare din cadrul Universității
Politehnice din București, co-fondator
al Innovation Labs și autor al cărții „Stăpâni, servitori sau cetățeni în
societatea digitală”, un titlu în curs de apariție la Editura Humanitas, care
își propune examinarea mizelor etice ale noilor tehnologii digitale actuale.
Vă invităm să vă alăturați
și dvs. acestei dezbateri, ca de obicei, vineri, începând cu orele 21.10 pe
undele Radio România Cultural sau online pe www.radioromaniacultural.ro .
Deși teoria evoluției este, la ora actuală, o
teorie larg acceptată în comunitatea specialiștilor în biologie, adoptarea ei
nu a avut loc fără dezbateri culturale aprinse. Încă de la apariția sa în
secolul al XIX-lea, evoluționismul a propus soluții contraintuitive pentru
gândirea comună la majoritatea problemelor legate de originile și dezvoltarea
vieții pe Pământ. Acesta este și motivul pentru care teoria evoluției a ridicat
multe dezbateri, atât rândurile filosofilor, cât și în cele ale oamenilor de
știință, unele dintre ele rămânând de actualitate și în prezent.
Acesta
este și motivul pentru care, în cele 50 de minute de emisie din această
săptămână, ne propunem să explorăm principalele probleme filosofice și
conceptuale legate de teoria evoluției și de diversele interpretări pe care
aceasta le-a primit de-a lungul timpului. Ce este selecția naturală și care
sunt nivelele la care ea funcționează? Cum pot fi definite speciile de
viețuitoare și care sunt problemele ridicate de aceste definiții? Ce sunt populațiile
de indivizi și care sunt trăsăturile principale ale acestora?
De
la astfel de întrebări vom porni discuția noastră din această săptămână,
alături de Mihail-Valentin Cernea, cadru didactic al Departamentului de
Filosofie și Științe Socio-Umane din cadrul Academiei de Studii Economice din
București și specialist în etică aplicată.
Vă invităm să vă alăturați
și dvs. acestei dezbateri, ca de obicei, vineri, începând cu orele 21.10 pe
undele Radio România Cultural sau online pe www.radioromaniacultural.ro .
Rețelele de socializare și
mediul digital joacă un rol din ce în ce mai important în existența noastră. De
la informare privitoare la evenimente actuale, până la comunicarea cu
prietenii, rolurile pe care social media le joacă în viața omului contemporandevin din ce în ce mai diverse și complexe.
Odată cu izbucnirea
războiului din Ucraina însă, potențialul bio-politic al acestor rețele a
devenit din ce în ce mai evident. Comunitățile direct afectate de război și
grupurile de utilizatori care le susțin au creat un nou tip de interacțiune digitală,
bazată pe prevenirea violenței și combaterea știrilor false, care trece dincolo
de utilizarea obișnuită a social media în scopuri de divertisment și informare.
Pornind de la astfel de
observații, pentru ediția Izvoarelor de filosofie din această săptămână vă
propunem o incursiune în filosofia mediului digital, cu accent pe rolul pozitiv
pe care rețelele de socializare îl joacă în depășirea retoricii politice și a
apetitului pentru senzațional al mijloacelor de comunicare în masă
tradiționale. Care este potențialul bio-politic al rețelelor de socializare?
Cum se raportează acestea la noțiunea de adevăr? Cum se pot promova valorile
vieții prin intermediul social media?
Acestea sunt doar câteva
dintre întrebările de la care pornim dezbaterea de vienri, alături de Oana
Șerban – doctor în filosofie, cadru didactic al Facultății de filosofie din
București și cercetător al Centrului de Cercetare a Istoriei Ideilor Filosofice
(CCIIF).
Vă invităm și pe dvs. să
vă alăturați acestei discuții, ca de obicei, vineri, începând cu orele 21.10,
pe undele Radio România Cultural sau online pe www.radioromaniacultural.ro
Dintre conceptele
filosofiei, cel de „abstract” a jucat un rol fundamental în gândirea modernă și
contemporană. De la sistemul filosofic a lui G.W.F. Hegel, până la gânditori
precum Martin Heidegger sau Ernst Cassirer, această noțiune a prilejuit și încă
prilejuiește multe dezbateri.
Cu toate acestea,
abstractul nu joacă un rol important doar în gândirea filosofică, ci și în cea
artistică. Pictura abstractă, așa cum s-a dezvoltat ea la începutul secolului
al XX-lea, preia intuiții din filosofie, teoria artei și religie pentru a
dezvolta un nou concept de abstract, care se pretează artelor vizuale. Tocmai
de aceea, pentru ediția de vinerea aceasta, vă propunem o dezbatere despre
asemănările și diferențele pe care le putem vedea între gândirea filosofică și
reflecția artistică, pornind de la două nume de primă importanță pentru istoria
artei: Wassily Kandinsky (în ediția din 29 iulie) și Kazimir
Malevici (în ediția din 5 august).
Cum putem defini abstractul în filosofie și artă? Ce
încearcă să surprindă arta abstractă? Există o continuitate între gândirea filosofică
și cea reflexiv-artistică pe tema abstractului?
Acestea sunt întrebările de la care vom porni
dezbaterea noastră din această săptămână, alături de Dragoș Grusea, doctor în filosofie și lector al
Universității Naționale de Arte din București. Cu studii masterale și doctorale
făcute la Eberhard-Karls Universität din Tübingen, invitatul nostru este unul
dintre cei mai buni tineri specialiști în filosofia modernă germană din cultura
română actuală.
Vă invităm să vă alăturați
și dvs. acestei dezbateri, ca de obicei, vineri, începând
cu orele 21.10 pe undele Radio România Cultural sau online pe www.radioromaniacultural.ro .
Pentru ediția din 22 iulie
continuăm seria de emisiuni „Gândirea filosofică în contexte neconvenționale”,
care își propune devoalarea substratului filosofic al diverselor fenomene
asociate culturii pop, cu o dezbatere care se anunță incitantă despre dimensiunile
filosofice ale culturii punk.
Cunoscută pentru ideile
radicale și neconvenționale, cultura punk s-a dezvoltat începând cu sfârșitul
anilor ’70 ai secolului trecut ca un mod de viață și raportare la lume ce a
dezvoltat o nouă estetică a non-conformismului și un ethos anti-consumerist,
care pune sub interogație ideea de autoritate și legitimitatea acesteia. Odată
cu trecerea timpului, în special după anii ’90, mișcarea punk a început să își
facă simțită prezența și în România, în forme specifice și cu o ideologie
originală față de alte zone geografice.
În cele 50 de minute de
emisie pe care le avem la dispoziție în această săptămână vom încerca să punem
în lumină premisele filosofice ale culturii punk și relevanța acesteia pentru
societatea contemporană. Ce legătură există între ethosul punk și cinismul
antic? Care sunt principalele idei filosofice pe care le putem decela în
gândirea punk? Cum a schimba această mișcare estetica contemporană?
Acestea sunt întrebările
de la care vom porni discuția de vineri, alături de Mihai Laurențiu Fuiorea, specialist în filosofia culturii
punk, fost membru al grupului de cercetări doctorale multidisciplinare «
Phalanstère » la Universitatea Paris 8 Vincennes Saint-Denis și actualmente cadru
didactic în învățământul preuniversitar.
Vă invităm să vă alăturați
și dvs. acestei dezbateri, vineri, 22 iulie, începând cu orele 21.10 pe undele
Radio România Cultural sau online pe www.radioromaniacultural.ro .
Dezvoltarea mediului virtual și a rețelelor
de socializare au schimbat, fără îndoială, modul de viață al omului contemporan.
Dacă până la apariția internetului, existența umană putea fi definită în coordonatele
realității și imaginației, acum aceasta se desfășoară, într-o măsura mai mică
sau mai mare, într-un nou mediu de existență, încă problematic din perspectiva filosofiei:
mediul virtual. Odată cu această schimbare, putem vorbi despre o existență
virtuală, pe care fiecare dintre noi o avem, despre un „avatar” al
personalității noastre pe care îl construim și îl expunem pe internet, care adesea
se constituie după alte norme și cu alte limitări decât eul nostru cotidian.
Tocmai
de aceea, pentru această săptămână vă propunem o dezbatere incitantă despre
modul în care putem fi noi înșine în mediul online și despre cum ne putem construi
o existență virtuală autentică. Cum se diferențiază interacțiunile noastre virtuale
de cele reale? Este avatarul nostru digital doar o copie a personalității reale?
Cum este posibilă o estetică a autenticității existenței virtuale?
Acestea
sunt întrebările de la care vom porni discuția din această săptămână alături de
Paul Gabriel Sandu, cadru didactic al Facultății de filosofie din București și
membru în echipa de cercetare a proiectului „Be You – A fi
tu însuți în era rețelelor sociale – o abordare a esteticii autenticității din
perspectiva ontologiei virtuale”, un proiect de cercetare care își propune să
adreseze noile provocări ridicate de mediul online existenței omului
contemporan.
Vă
așteptăm și pe dvs. ă vă alăturați discuției noastre, ca de obicei, vineri, pe
data de 15 iulie, începând cu ora 21.10, pe frecvențele Radio România Cultural
sau online pe www.radioromaniacultural.ro .
Între tradiția occidentală
de gândire, instituită de filosofii Antichității, și cea orientală s-a creat,
de-a lungul istoriei, o ruptură care a făcut ca adesea să fie foarte dificilă
comunicarea dintre cele două culturi. În ultimele decenii însă, odată cu efortul
de recuperare a dimensiunii practice a filosofiei făcut de filosofii contemporani,
s-au creat noi premise ale unui dialog între cele două tradiții, în vederea
găsirii unui răspuns la provocările și dilemele ridicate de existența omului
actual. Astfel au apărut, în domeniile practicii și consilierii filosofice,
diverse încercări de fructificare a înțelepciunii orientale asiatice și de
interpretare a acesteia din prisma practicii filosofice.
Pentru ediția din această
săptămână a Izvoarelor de filosofie vă propunem o discuție incitantă
despre legătura dintre tradiția gândirii occidentale și a celei asiatice, din
prisma practicii filosofice contemporane. Care sunt similitudinile dintre
„exercițiile spirituale” occidentale și practicile gândiri orientale? Cum putem
înțelege gândirea asiatică în termenii filosofici? Cum poate fi fructificată
această înțelepciune în contextul vieții noastre de zi cu zi?
Acestea sunt întrebările de
la care vom porni discuția alături de invitații noștri din această săptămână – Veronica
Bâtcă, terapeut Five Elements și trainer Filosofie pentru copii si adulți, și Andrei
Simionescu-Panait, lector în filosofie la Universitatea Politehnica din
București.
Vă așteptăm să vă
alăturați și dvs. acestei discuții, ca de obicei, vineri, pe data de 8 iulie,
începând cu ora 21.10, pe frecvențele Radio România Cultural sau online pe
www.radioromaniacultural.ro .