Practicile actuale de cercetare științifică vin tot mai mult în conflict, pare-se, cu „romantismul” reprezentărilor noastre despre ceea ce însemnă creație științifică și inovație tehnologică. Credem, de obicei, că omul de știință își petrece o bună parte a vieții în „laborator” și că prin înzestrările, eforturile și perseverența sa personală se produc noile perspective de interpretare și marile idei cu bănoase aplicații tehnologice.
Această viziune care pleacă de la premisa că izvorul cunoașterii științifice se află în înzestrările individuale, native ale savanților, sunt contrazise de acele perspective care susțin că, în fapt, noutatea în știință este un produs al „organizațiilor”, al interacțiunilor dintre indivizi, societate, cultură, și că ar fi mai corect și îndreptățit să vorbim despre diverse forme de „creație colectivă” și nu despre talentul ori geniul savanților.
Binomul despre care vorbim, generat de practicile reale ale științei, „cunoaștere personală” vs. „cunoaștere organizațională”, a incitat comunitatea epistemologilor de pretutindeni, inclusiv al filosofilor români specializați în cercetări asupra științei, să deschide o serie de investigații proprii în legătură cu „schimbările de înțeles” asupra unor concepte de bază ale cunoașterii și, mai mult decât atât, să determine poziția actuală a științei în contextul culturii și a diverselor organizații social-politice naționale și internaționale.
Ei bine, dezbaterea din această săptămână va aduce în prim plan cercetărilor întreprinse în universul practicilor științifice actuale de către o echipă de filosofi condusă de d-l prof. univ. dr. Constantin Stoenescu, Prodecan al Facultății de Filosofie a Universității din București, invitatul nostru în studio, echipă care și-a făcut publice rezultatele în lucrarea Epistemologia științei și managementul cunoașterii.
Eu sunt învierea şi viaţa; cel ce crede în Mine,
chiar dacă va muri, va trăi. Şi oricine trăieşte şi crede în Mine nu va muri în
veac. Crezi tu aceasta?” (Ioan 11,
25-26).
Sub semnul acestui cunoscut verset din Evanghelia
după Sfântul Ioan, privitor la credința în Înviere, vom plasa dezbaterea
specială din această săptămână care va tematiza taina Învierii, cum se știe,
nucleul învățăturii creștine și temeiul speranței celor care cred în mesajul pe
care l-a transmis oamenilor, prin jertfa sa, Iisus Hristos.
Ni s-a părut firesc, ca acum în Sâmbăta Mare, în
această zi care premerge Ziua Luminată, să vă invit nu doar să medităm împreună
asupra miezului învăţăturii creştine, învierea şi viaţa veşnică, ci să și
răspundem, fiecare în sinea noastră, la întrebarea pe care Iisus a adresat-o
Martei, sora lui Lazăr cel înviat din morți: Crezi tu aceasta?
Invitată în studio este doamna dr. Georgiana Huian,
o tânăra colaboratoare cu o formație intelectuală interdiciplinară: studii de
filozofie la Universitatea din Bucuresti, cu un stagiu de pregătire la
Universitatea din Tübingen și un
masterat în studii europene la Universitatea catolică din Louvain-la-Neuve,
Belgia. Aceste studii au fost urmate apoi de un master în teologie la
Facultatea de Teologie Ortodoxă din Bucureşti și de o licență în limbi clasice
la Facultatea de Limbi şi Literaturi Străine,
secţia de Filologie Clasică, Universitatea din Bucureşti
De
curând, domnia sa este și dr. în filozofie, obținut la Paris, la Universitatea Paris-Sorbonne (Paris IV), într-un
sistem de cotutelă, avândul ca îndrumător, din partea franceză, pe renumitul
filosof, prof. univ. și membru al
Academiei Franceze, Jean-Luc Marion.
Faptul, banal pentru noi, că înțelegem mai mult
decât ne spun cuvintele, ori că vorbirea posedă capacitatea de a ascunde
intențiile noastre, i-a mirat încă pe filosofi din vechime care au întreprins,
odată cu Platon și Aristotel, cercetări sistematice asupra felului în care
gândirea produce, prin mijlocirea limbii, adevăr. Pe măsură ce aceste
investigații au devenit mai susținute, în mod paradoxal, dificultățile de a
înțelege conexiunea dintre gândire-limbaj-adevăr, au început să crească. Între
acestea, caracterul poetic al gândiri punea cele mai mari greutăți de
înțelegere. Căci, dacă gândirea noastră este clasială, adică produce concepte și
raționamente complicate pentru a înțelege diversitatea lumii, cum se explică
faptul că „figurile de stil”, metafora în primul rând, adică acele combinații
de cuvinte care provoacă ori transmit emoții, produc la rândul lor, într-un mod
misterios, cunoaștere și adevăr? Trebuie să admitem că și „poezia” produce
cunoștere și adevăr? Adică posedăm o cunoaștere mediată a adevărului,
cea rezultată din multiple și complicate raționamente și, în același timp, o
cunoaștere instantanee produsă de „metaforele minții”? Care sunt, în cuprinderea adevărului, mecanismele de întâlnire dintre gândirea
conceptuală și gândirea poetică? Produc acestea Adevăr sau adevăruri diferite? Și,
plecând de aici, oare mai știm cu adevărat care este adevărul despre
adevăr?
Ei bine, această corelație între gândire noțională
- gândire poetică – adevăr va fi subiectul Izvoarelor de filosofie din această
săptămână. Pretextul dezbaterii îl
constituie rezultatele unei ample cercetări doctorale, întreprinse în Germania,
pe o perioadă de șapte ani, de către d-l Mihai Ungheanu, tânăr cercetător la Centrul European de Studii pe Probleme Etnice al Academiei
Române, invitatul nostru în studio.
Cultura arabă a exercitat o fascinație asupra
intelectualilor români erudiți, cunoscători de limbi orientale, încă de la
Dimitrie Cantemir și Timotei Cipariu încoace. Privind din interiorul limbii arabe, considerată, prin analogie cu lumea
occidentală, „latina Orientului”, acești savanți români au deschis, prin
diverse traduceri și comentarii, o serie de canale de înțelegere și comunicare
cu profunzimile sufletești și de gândire ale unei lumi depărtate geografic dar,
nimic paradoxal, apropiată de noi prin mesaj și trăire estetică.
În acest context tradițional de deschidere a
culturii noastre către spațiul oriental dominat de limba arabă trebuie să
includem, într-o veritabilă continuitate istorică de preocupări erudite și
efort exegetic, recenta antologie de texte, Înțelepciunea
arabă. De la preislam la hispano-arabi, ediția a III-a, revăzută și
adăugită, apărută la sub semnătura d-nei Grete Tartler, scriitoare,
traducătoare și orientalistă, un nume de prim plan al culturii umaniste
actuale.
„Grete Tartler - sintetizează într-o notă succintă
Editura Polirom, sub sigla căreia a apărut această lucrare - compune un tablou complex al înțelepciuni
arabe pe baza unor texte de factură diferită: texte cu caracter sapiențial,
meditații, alegorii filosofice și religioase, povestiri cu tâlc…Dintre aceste
texte fundamentale pentru studiul culturii preislamice și islamice de limbă
arabă, unele apar pentru prima dată în limba română, constituind o noutate față
de ediția anterioară a acestui volum”.
În ce măsură vechea înțelepciune arabă ne mai
poate oferi astăzi, celor care trăim în veacul al XXI-lea, posibile îndrumări
în viață?
Aceasta este principala întrebare în jurul căreia
va gravita dezbaterea pe care o realizăm în săptămână cu d-l prof. univ. dr.
Grete Tartler.
Unul dintre cele mai insolite fenomene
intelectuale pe care le-a cunoscut cultura reflexivă românească în ultimele
două decenii ține de (re)punerea în circulație publică a textelor, multe dintre
ele inedite, aflate în arhiva familiei sau în alte arhive, private ori instituționale, aparținând
lui Mircea Vulcănescu. Adunate apoi în două volume impresionante de către
neobositul cercetător și editor Marin Diaconu, în colecția „Opere fundamentale”
inițiată de acad. Eugen Simion, aceste scrieri vulcănesciene au produs, dincolo
de un impact cultural memorabil asupra publicului cultivat, și o schimbare
semnificativă de percepție exegetică în comunitatea filosofilor și umaniștilor
profesionalizați în cercetări asupra culturii reflexive românești. Astfel,
profesioniștii acestor domenii au început să promoveze tot mai mult ideea, în
răspăr cu o serie de vechi interpretări, că Mircea Vulcănescu ne-a lăsat
moștenire o operă unitară de gândire,
în ciuda faptului că preocupările sale intelectuale sunt de ordin enciclopedic
și acoperă, în egală măsură, mai multe domenii deodată, filozofie, teologie și
sociologie, dar și o serie de științe aparținând domeniului „administrației”: drept,
economie, politologie.
Ei bine, această idee a unei opere unitare de
gândire ( o unitate de viziune într-o diversitate de preocupări), pe care
Vulcănescu a lăsat-o posterității, a primit, de curând, o complexă fundamentare
filosofică și științifică în lucrarea, Mircea
Vulcănescu, un portret intelectual. Filozofie, sociologie și geopolitică în
România interbelică, redactată cu intenții monografice de către d-l
Lucian-Ștefan Dumitrescu, invitatul ediției din această săptămână a Izvoarelor
de filozofie, un pasionat cercetător care face parte din generația tânără de
intelectuali români cu o formație interdisciplinară solidă.
D-l
Lucian-Ștefan Dumitrescu a absolvit, pe rând, două facultăți. Facultatea de
drept, domeniu în care domnia sa și-a susținut licența și masteratul, și, în
succesiune temporală, Facultatea de Sociologie și
Asistență Socială. În acest ultim domeniu, d-l Lucian-Ștefan Dumitrescu a dobândit un al doilea
masterat și, deopotrivă, în 2012, a obținut și titlul de doctor în sociologie cu
teza „Mircea Vulcănescu. Sociologia şi geopolitica
modernităţii în viziunea unui răsăritean”. În prezent invitatul noastre este înscis la Scoala
doctorală aparținând Facultății de filosofie a Universității din București,
pentru a prepara un al doilea doctorat,
de această dată în filozofie, cu o teză despre natura muticulturalismului
contemporan. În calitate de lector asociat d-l Lucian-Ștefan Dumitrescu predă și cursuri de
specialitate la
Facultatea de Sociologie și Asistență Socială a Universității din București.
Domniile multiple de specializare ale invitatului
nostru, relații internaționale, științe politice, sociologie rurală, sociologia culturii, sociologie politică sunt
fructificate în cadrul „Institutului de Științe Politice și Relații
Internaționale” al Academia Române, în organigrama căruia d-l Lucian-Ștefan Dumitrescu funcționează
ca cercetător cu teme proprii de cercetare, dar și în calitate de colaborator
în diverse granturi ale comunității epistemice din care domnia sa face parte.
Care sunt argumentele
care probează ideea că Mircea Vulcănescu ne-a lăsat moștenire o operă unitară
de gândire?
Aceasta este întrebarea
la care va răspunde ediția din această săptămână a întâlnirii noastre pe calea
undelor.
Cultura filosofică românească din ultimele două decenii a cunoscut adânci
prefaceri interioare pe măsură ce mica comunitate de cercetători profesionalizați
în editarea de carte filosofică a pus în circulație publică o serie de
documente inedite, recuperate din arhive personale ori instituționale, cu rol
decisiv în reconstituirea contextului
cultural și social-politic în cuprinderea căruia se inserează orice act de
creație filosofică. De cele mai multe ori aceste restituiri, cu valoare de
document istoric, subliniază nu doar ideea unor predeterminări ale actului de
creație filosofică, ci și faptul că există, cel puțin pe cazul filosofilor
noștri reprezentativi, o adâncă solidaritate între viață și operă.
Despre această legătură
insolubilă dintre viața și filozofie vom vorbi în ediția din această săptămână
a Izvoarelor de filozofie pe care o dedicăm împlinirii a 110 de la nașterea lui
Mircea Vulcănescu (3 martie 1904 București-28 oct. 1952, Aiud).
Pretextul jurnalistic al acestei dezbateri îl constituie apariția recentă la Editura Eikon a unui impresionat volum, Nae Ionescu și discipolii săi în Arhiva
Securității. Volumul V: Mircea Vulcănescu, prezentarea, selecția și
îngrijirea documentelor de Dora Mezdrea, de peste 750 de pagini, ce reproduce
filă cu filă toate documentele aflate în arhiva Consiliului Național pentru Studierea Arhivelor Securității privitoare la procesul politic intentat lui
Mircea Vulcănescu, la cutremurătorul text al apărării, cunoscut sub titlul Ultimul cuvânt, la contextul detenției
și a împrejurărilor în care filosoful român a fost asasinat în închisoare.
Semnalăm de asemenea, în același context tematic al unității dintre viață
și filozofie, și apariția recentă la Editura Vitruviu a primului volum de seria
de memorii și jurnale lăsate în manuscris de soția filosofului evocat,
Mărgărita Ioana Vulcănescu, volum îngrijit de fiica cea mai mică a gânditorului,
Mariuca Vulcănescu.
Ne bucurăm de prezenţa în studio a d-nei Dora
Mezdrea, personalitate marcată a culturii umaniste româneşti actuale, autoare de monografii şi lucrări de restituire filosofică,
editoare pasionată și cercetătoare asiduă a documentelor aflate în Arhiva
Securității.
Varietatea preocupărilor filosofice actuale sunt
deconcertante nu doar pentru publicul cultivat, ce manifestă înclinații pentru
gândirea critică și reflexivă, ci și pentru profesioniștii domeniului aflați ei
înșiși într-o derută intelectuală generată de avalanșa de hiperspecializări la
care asistăm în ultimele decenii. Deloc surprinzător, această tendință
filosofică centrifugă, cu origini vechi, grecești, este contracarată de o
tendință de sens contrar, centripetă, tot de sorginte grecească, orientată
către identificarea acelor elemente care conferă filosofiei unitate și
identitate de sine prin cercetarea gândiri și a mecanismelor de producere a
adevărului filosofic.
Despre acest continuu balans, între înclinațiile
centrifuge și centripete ale practicilor filosofice actuale, vom discuta în
ediția din această săptămână a întâlnirii noastre pe calea undelor, plecând de
la investigațiile întreprinse de către d-l prof. univ. dr. Mircea Dumitru, unul
dintre cei mai cunoscuți filosofi români cu platformă internațională de
cercetare în domeniile logicii filosofice, ale filosofiei limbajului și metafizicii analitice a modalității.
Preocupările domniei sale de analiză sistematică a
„instrumentelor de filosofare”, menite să contribuie la o mai bună înțelegere
și elucidare a diverselor provocări filosofice „centrifuge”, tradiționale sau
actuale, i-au adus o recunoaștere internațională ce se consolidează an de an.
După studiile strălucite încheiate cu un al doilea
doctorat la Tulane University, New Orleans, Louisiana, S. U. A. ( primul
doctorat fiind dobândit la Universitatea din București) și după publicarea unor
articole științifice în reviste filosofice omologate de comunitea filosofică
internațională, d-l Mircea Dumitru a fost invitat să conferențieze sau să predea
cursuri la prestigioase universități din lume. Astfel, domnia sa a fost
profesor invitat, în mai multe rânduri, la Universitatea din Helsinki, la
Universitatea “Jean Moulin”, Lyon 3, Franţa, Departamentul de filosofie a
Universității Centrale din New York etc.
iar activitatea de conferențiar în mari centre universitare din întreaga lume,
Paris, Londra, Cracovia, Oxford, Seul, Beijing etc. ne îndreptățește să folosim
expresia „filosofie itinerantă”, nu doar metaforic, ci și într-un veritabil
sens propriu.
Actulmente d-l Mircea Dumitru este Președinte al
Societății Europene de Filosofie Analitică și Rector al Universității din
București.
Alianța
dintre feminism și filozofie a produs în ultimele decenii unul dintre cele mai
incitate experimente reflexive contemporane cunoscute sub diverse denominații:
„gândire feministă”, „feminismul filosofic” ori „filozofie feministă”. Dincolo
de nuanțele de înțeles implicate în aceste denumiri, „feministele” și
„feminiștii” au izbutit să-i confere acestei „alianțe” un statut academic și
universitar de invidiat, pe măsură ce tradiția filosofică și culturală europenă
a fost supusă unei critici radicale și denunțată ca patriarhală, sexistă și
represivă, intelectual și moral. Astfel, pretențiile de obiectivitate, adevăr și
universalitate ale filosofiei europene sunt relativizate de ideea fundamentală
a unei predeterminări culturale și de „gen” a gândirii care, într-un mod
subtil, argumentează abordările feministe, încă de la Aristotel, a privilegiat
timp de milenii valorile masculine „tari” (legate de război) în dauna valorilor
feminine „slabe” (legate de viață), impunând „patriarhatul”, adică prejudecata superiorității
bărbatului față de femeie. Simplu spus, cunoscuta realitatea istorică de
minorat și de marginalitate a femeii în raport cu bărbatul are, între atâtea
altele, fundamente filosofice.
Așa se
explică ce marile dihotomii filosofice universaliste, de tipul spirit-materie,
cultură-natură, minte-corp, rațiune-instinct, intelect-sensibilitate etc., care
au stimulat, cum se știe, crearea de ample sisteme metafizice, sunt nu doar
deconstruite de interpretările feministe, ci și reevaluate din perspectiva unei
critici radicale, de fundament, a practicilor filosofice tradiționale.
Despre
această critică radicală, la „firul ierbii”, a gândirii filosofice însăși, cât
și despre noile propuneri conceptuale generate de practicile gândirii feministe
actuale vom discuta, succesiv, în edițiile din 1 martie și, respectiv, 8 martie ale Izvoarelor
de filozofie, sărbătorind astfel zilele în care experiențele și valorile legate
de „faptul de a fi femeie” sunt celebrate în spațiul nostru public.
Astfel, în ediția
din 1 martie vă propunem o dezbatere legată de istoria, puțin cunoscută, a
întâlnirii dintre mișcarea feministă ancorată, încă din veacul al XVIII-lea, într-o
luptă complexă de emancipare existențială, economică, social-politică și
culturală a femeii, cu reflecția filosofică sistematică. Care sunt datele istorice
și de ambianță culturală care au stimulat critica feministă a culturii și
filosofiei europene? Această este principala întrebare la care vom răspunde în
această prima întâlnire din miniseria radiofonică dedicată gândirii feministe.
În ediția
din 8 martie vom aduce în prim plan propunerile constructive ale gândirii
feministe de revalorizare a tradiției filosofice, cu accent pe câteva concepte
inovative și teme insolite de reflecție, cum ar fi „cercetările de gen” ori
„etica grijii”.
Invitată în
studio este d-na Tereza-Brândușa Palade, conf. univ. dr. la Facultatea de
Științe Politice din București, SNSPA, un nume care s-a impus în ultimul
deceniu și jumătate, printr-o prodigioasă activitate de creație filosofică
personala, deopotrivă, de cercetare și traducere a unor opere filosofice
semnificative, atât în gândirea românească, cât și în diverse comunități epistemice
și medii culturale internaționale.
Comunitatea științifică și filosofică
internațională sărbătorește în 2014, prin diverse manifestări specifice unor
evenimente jubiliare planetare, 450 de ani de la nașterea lui Galileo Galilei( 15 februarie 1564–8 ianuarie 1642), unul
dintre savanții europeni cu contribuții decisive la inaugurarea spiritului
științific modern, cel care a produs, cum se exprima unul dintre cunoscuții săi
exegeți, Alexandre Koyre, o revoluţie mentală
atât de profundă, încât ea a schimbat înseşi fundamentele şi cadrele gândirii
umane în cel puțin două privințe: a)
„…distrugerea lumii concepute ca un întreg finit şi bine ordonat…şi înlocuirea
acesteia cu un univers indefinit, chiar infinit, care nu mai comportă nici o
ierarhie naturală şi este unit doar de identitatea legilor care îl guvernează
în toate părţile sale, ca şi de cea a componentelor sale ultime situate, toate,
la aceleaşi nivel ontologic; b)înlocuirea
concepţiilor aristotelice a spaţiului, ansamblu diferenţiat de locuri
intramundane, cu cea a spaţiului din geometria euclidiană… considerat de-acum
ca identic, în structura lui, cu spaţiul real al universului. Ceea ce a
implicat, la rându-i, respingerea de către gândirea ştiinţifică a tuturor
consideraţiilor bazate pe noţiunile de valoare, perfecţiune, armonie, sens sau
scop, şi, în cele din urmă, devalorizarea completă a Fiinţei, divorţul total
între lumea valorilor şi lumea faptelor” (Alexandre Koyre, De la lumea închisă la universul infinit, traducere de Vasile
Tonoiu şi Anca Băluţă Skultely, Bucureşti, Editura Humanitas, 1997, p. 5-7).
Îi vom dedica acestui eveniment
sărbătoresc două ediții succesive ale Izvoarelor de filozofie. Invitat în studio
este d-l conf. univ. dr. Viorel Vizureanu, Prodecan al Facultății de filozofie
a Universității din București, unul dintre cei mai buni cunoscători ai
filosofiei moderne europene de la noi, segment de reflecție pe care domnia sa
l-a investigat, în cărți de autor și articole științifice, istoric și
interdisciplinar.
În ediția din 15 februarie dezbaterea
se va concentra asupra coordonatelor spiritului științific modern statornicite,
neîndoielnic, de lucrările lui Galileo Galilei. În ce măsura practicile științifice
actuale dimpreună cu reprezentările filosofice ale acestor practici continuă,
într-un fel sau altul, spiritul științific instituit de Galilei în activitatea modernă
de cercetare a naturii? Aceasta este întrebarea esențială a primei ediții jubiliare
Galileo Galilei.
În ediția din 22 februarie dezbaterea se va concentra pe o tematică
extrem de incitantă numită, de la Paul Hazard încoace, „criza conștiiței
europene”. Dacă apariția științei, prin Galileo Galilei, a fracturat tradiția intelectuală
greco-latină de căutare a adevărului, rezervându-și doar pentru sine excelența
cunoașterii, atunci ce statut epistemic au în modernitate celelalte domenii ale
culturii: filosofia, arta, teologia? În jurul acestei întrebări va gravita cea
de-a doua emisiune dedicată împlinirii a 450 de ani de la nașterea celebului om
de știință și filosof italian Galileo Galilei.
(Potretul lui Galileo Galilei (ulei de pânză, Galeria Uffizi, Florența), postat pe blog, datează din 1636 și aparține lui Justus (Giusto) Sustermans, pictor baroc, de origine flamandă, de la curtea celebrei familii florentine de Medici).
Cu toate că producerea noului, a creației, în
toate domeniile culturii, inclusiv în filozofie, este un act intim, individual
și, cum știm cu toții, un mister nedeslușit, oriunde în lume această activitate
de creație este profesionalizată și organizată instituțional, în general, sub
forma unor institute și colective de cercetare. Prin urmare, creația și
producerea noului teoretic și științific ar trebui gândite și înțelease plecând
nu doarde la înzestrările
individuale, de la imaginație, talent ori geniu, cât mai degrabă de la
modalitățile instituționale în cuprinderea cărora procesele creative sunt
profesionalizate, organizate și orientate tematic în funcție de anumite
necesității teoretice ale disciplinei respective, corelate, firește, și cu o
serie de nevoi practice, impuse de climatul și ambianța lumii în care trăim.
Ei bine, despre organizarea tematică a unor astfel
de cercetări profesionalizate în domeniul cuprinzător al filosofiei vom vorbi
cu o personalitate consacrată în cultura și gândirea românească, d-l acad.
Alexandru Surdu, Director al Institutului de filozofie și psihologie
„Constantin Rădulescu-Motru” al Academie Române.